Tuesday 25 June 2013

Aku telah jauh dari mu ya Rabb,apakah Engkau mahu menerima taubatku?



Kita sebagai manusia sememangnya tidak sepi dari melakukan dosa,mudah terlupa dan sering lalai daripada mengingati tuhan.Tiada manusia yang sempurna yang terlepas daripada melakukan dosa setiap hari.Namun,berbeza orang fasik yang melakukan dosa,dan orang yang beriman yang terlanjur melakukan dosa.Berdasarkan sabda Rasulullah SAW:

"Orang yang beriman akan melihat dosanya umpama gunung yang menghempap,manakala ahli maksiat melihat dosanya itu umpama lalat yang menghinggap." (Riwayat Bukhari)

Justeru,semuanya bergantung pada iman masing-masing dan hati.Namun,buat kita para pendosa,apabila mula merasa insaf dan ingin bertaubat,janganlah putus harapan dengan menyangka bahawa aku ini tiada peluang untuk perbaiki diri dan bertaubat.Anda Silap.Sebenarnya Allah itu sangat luas rahmatnya dan amat luas pintu taubatNya yang terbuka buat hamba-hambaNya untuk kembali ke pangkal jalan.Allah sering ternanti-nanti kita hambaNya untuk kembali dan mula mengabdikan diri kepada Nya.
Seperti mana firman Allah SWT dalam surah Al-Imran ayat 133-136

"Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari tuhan mu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi,yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa"  (133)

"iaitu orang yang berinfaq ,baik di waktu lapang mahupun sempit,dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain.Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan." (134)

"Dan juga orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri,,(segera) mengingat Allah,lalu memohon ampunan atas dosanya,dan siapa (lagi) yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu,sedang mereka mengetahui." (135)

"Balasan bagi mereka ialah ampunan dari tuhan mereka dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai,mereka kekal di dalam nya.Dan itulah sebaik-baik pahala bagi orang yang bertaqwa."  (136)

Subhanallah,luasnya pengampunan Allah buat hambaNya yang berdosa.Allah menyuruh kita untuk kita menyegerakan taubat kita,supaya Dia memberi kita pengampunan dan syurga Nya seluas langit dan bumi.Masyallah,itu lah sebaik2 pahala bagi orang yang bertaqwa :)

Maka,apa kita tunggu lagi? Jom segera mencari keampunan Allah.Usah merasa Allah itu jauh dek kerana dosa kita yang menggunung tinggi,kerana Allah itu sangat dekat dan menanti kita dengan penuh terbuka dengan rahmatNya yang sangat besar dan cukup luas.Allah itu dekat sepertimana firmanNya dalam Surah Al-Baqarah ayat 186:


"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya tentang Ku,maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat.Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada Ku,maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah Ku) dan hendak lah mereka beriman kepada Ku,agar mereka selalu mendapat petunjuk (berada dalam kebenaran)."

Juga suka saya hadirkan di sini sebuah hadis qudsi yang menceritakan bagaimana Allah itu menurut sangkaan hambaNya.Jika kita bersangka baik dengan Allah,maka begitulah Allah.Dan begitu juga sebaliknya.Allah juga ternanti-nanti untuk kita kembali pada Nya.

Sabda Rasulullah SAW bahawa Allah swt berfirman:

"Aku adalah seperti sangkaan hamba Ku terhadap Ku.Dan Aku bersamanya tatkala dia mengingati Ku.Sekiranya dia mengingati Ku dalam dirinya,maka Aku akan mengingatinya dalam diri Ku.Sekiranya dia mengingati Ku di khalayak ramai,maka Aku akan mengingatinya di hadapan khalayak ramai yang lebih mulia (para malaikat dan nabi-nabi).Jika hamba Ku mendekati Ku sejengkal,Aku akan mendekatinya sehasta.Jika hambaKu mendekatiKu sehasta,Aku akan mendekatinya sedepa.Jika hambaKu mendekatiKu dalam keadaan berjalan,Aku akan mendekatinya dalam keadaan berlari (cepat)."  (Hadis Qudsi riwayat Bukhari dan Muslim) Hadis no.59 dalam kitab Al-Wafi karangan Imam An-Nawawi.

sweetkan Allah? jom kembali padaNya! ^_^




No comments:

Post a Comment