Monday 1 July 2013

Oh,mahalnya sebuah syurga,mampukah aku?

Apabila kita bertanya kepada manusia mahukah kamu untuk ke syurga,pasti dan pasti kesemuanya akan menjawab ya dengan keinginan yang sangat tinggi dan reaksi yang sangat mengujakan.Ya,dari situ kita datang,pasti ke situ juga kita ingin kembali.Namun,tidak semua manusia mampu meraih syurga seenak kata berbicara,bahkan penulis sendiri merasakan diri ini sangat jauh dari syurgaNya kerana beratnya dosa dan kurangnya amal. Allahu :(

Apakah nilai syurga itu terlalu mahal? Mengapa ia mahal? Kerana nikmat-nikmat di dalam syurga teramat membahagiakan dan memuaskan ahli2 nya,sehingga mereka lupa akan kesengsaraan yang pernah mereka lalui sewaktu di dunia,biarpun hanya sekadar melihat syurga dari jauh.Nikmat di syurga juga tidak pernah dilihat oleh mata,tidak pernah didengari oleh telinga kita,tidak pernah dirasai oleh semua pancaindera.Ia sesuatu yang tidak boleh dibayangkan kerana syurga itu terlalu indah dan hebat untuk dibayangkan,selagi kita mampu bayang,maka syurga lebih hebat dari apa yang dibayangkan itu......dan begitu juga neraka.

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : قال الله تعالى: أعددت لعبادي الصالحين، ما لا عين رأت، ولا أذن سمعت، ولا خطر على قلب بشر . فاقرؤوا إن شئتم : فلا تعلم نفس ما أخفي لهم من قرة أعين

Rasulullah saw bersabda bahwa Allah swt berfirman : Aku menyiapkan untuk hamba-hamba-Ku yang shaleh apa-apa yang belum pernah dilihat oleh Mata, didengar oleh Telinga dan belum pernah terlintas dalam Benak manusia. Oleh karena itu bacalah kalau kamu ayat: 'Seorang pun tidak mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka yaitu (bermacam-macam nikmat) yang menyedapkan pandangan mata sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.' (As-Sajdah: 17). (Hr Bukhari no. 3072)

begitulah indahnya syurga :)






namun,sedarkah kita syurga itu sangat mahal?
ikuti kisah Ibrahim bin Adham ini....




Suatu hari,Ibrahim bin Adham ingin membuang air kecil,lalu beliau pun pergi ke tandas awam.Apabila dia ingin masuk ke dalam,si penjaga tandas menegurnya,"Wahai orang tua,bayarlah dulu sebelum masuk."
Mendengarkan sapaan lelaki itu,air mata Ibrahim Adham pun bercucuran.Lelaki tadi terkejut lalu berkata,"Wahai orang tua,andai kata kamu tiada wang untuk dibayar,masuklah secara percuma,janganlah menangis kerana ini."
Ibrahim bin Adham menjawab,"wahai pemuda,aku bukan menangis kerana aku tiada duit,tetapi aku terfikir,jika tempat sejijik ini pun harus dibayar untuk dimasuki,bagaimana pula dengan syurga Allah? Berapa pula bayaran yang harus aku bayar? 

Justeru,dapat kita ambil iktibar bahawa syurga itu bukan lah semudah dan semurah yang disangka.Bukan mudah-mudah sahaja kita bergoyang kaki atau bersenang lenang di dunia,kita mendapat syurga.Tidak.
Perjuangan untuk meraih syurga telah bermula sejak dari zaman Rasulullah SAW lagi.Lihat bagaimana perjuangan baginda dan para sahabat dalam menegakkan islam dan dalam mengejar syurga Allah.Sehingga bercerai jasad dan nyawa,sehingga ke titisan darah,sehingga terburai badan,sehingga terputus kepala,masyallah! Hebatnya mereka,jauh sekali berbanding kita.Begitulah harga sebuah syurga yang kekal abadi.Syahid menjadi cita2 mereka.Mengapa sehingga begitu sekali? Jom renung kalam Allah :)


"Apakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga,padahal belum datang kepada kamu (ujian dan cobaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit,serta digoncangkan (oleh ancaman musuh),sehingga berkatalah Rasul dan orang2 beriman,"Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat."

Seterusnya,saya bawakan hadis,dari Khabbab bin al-Aratt,ia menceritakan:
"Kami bertanya,'Ya Rasulullah,mengapa engkau tidak memohon pertolongan untuk kami,dan mengapa engkau tidak mendoakan kami? Maka baginda bersabda:

"Sesungguhnya orang-orang sebelum kalian,di antara mereka ada yang digergaji dari tengah-tengah kepalanya hingga terbelah sampai dua kakinya,namun hal itu tidak memalingkannya dari agama yang dipeluknya.Ada pula yang tubuhnya di sisir dengan sisir besi hingga terpisah antara daging dan tulangnya,namun hal itu tidak menjadikannya berpaling dari agamanya."

Kemudian beliau bersabda:

"Demi Allah,Allah benar2 akan menyempurnakan perkara (agama) ini hingga seorang yang berkenderaan dari Sanaa' menuju Hadramaut tidak merasa takut kecuali pada Allah,dan hanya mengkhawatirkan serigala dan kambingnya.Akan tetapi kalian adalah kaum yang tergesa-gesa."
(Fat-hul Baari (VI/716) [Al-Bukhari(no.3612)]

Subhanallah! lihatlah ayat Al Quran dan Hadis ini,betapa dahsyatnya ujian yang mereka hadapi,cubaan yang ditimpakan kepada mereka,pengorbanan dan perjuangan mereka dalam meraih syurga.Sumayyah disula,Bilal diheret di tengah padang pasir yang panas hingga masak dagingnya,dihempap batu,Keluarga Yasir dibunuh,Zubair Al-Awam dipukul berkali2 hingga dadanya terkena penyakit,Rasulullah mengizinkan beliau memakai sutera,Shuhaib bin Sinan Ar Rumi disiksa hingga hilang ingatan,Khabbab bin al-Aratt dijambak rambutnya,lehernya ditarik dengan kasar,dan dilemparkannya ke dalam api,lalu tubuhnya ditarik keluar dari api sehingga nampak minyak keluar di celah2 kulit punggungnya yang rentung terbakar.
Biarpun begitu,Rasulullah mengatakan mereka masih tergesa2.Masyallah,hebatnya ujian yang ditimpakan atas mereka.Mahalnya sebuah syurga.

Justeru,tiada alasan untuk kita merintih dan merungut terlalu awal apabila sesekali diuji.Kenanglah kembali perjuangan Rasulullah dan para sahabat yang diuji dengan dahsyat sekali.Berbanding dengan kita,apalah sangat,bahkan jauh sekali untuk dibandingkan dengan kita yang lemah dan hina ini.Allah....

Muhasabah diri yang lemah ini.Sungguh,jauh lagi aku dari syurga.Perjuangan masih panjang....
Ayuh pemuda!


No comments:

Post a Comment