Sunday 23 June 2013

Ayat Al Quran Dari Teropong Sains:Abu Jahal dan Otak


Alhamdulillah,segala puji bagi Allah yang telah memberi ilmu baru buat diri ini yang kerdil.Semoga perkongsian ini bermanfaat dan menambahkan iman kita kepada Pencipta yang Maha Agung :)

Ayat Al Quran yang ingin saya fokuskan di sini,yang boleh ditafsir secara dirayah,iaitu melalui pengkajian alam dan dari kacamata sains ialah ayat 15-16.Sebelum itu,perlu kita faham apakah kisah yang berlaku pada ayat-ayat sebelumnya.Bermula ayat 9-14 Surah Al-'Alaq:

Tafsirannya:

Yang dimaksudkan oleh Allah yang melarang itu ialah Abu Jahal yang melarang Rasulullah SAW daripada bersolat di hadapan kaa'bah.Menurut sebuah hadis dari Ibnu Abbas yang dirawikan oleh Bukhari dan Muslim,setelah Abu jahal mendengar dari kawan-kawannya Muhammad telah bersolat di Ka'bah,dia sangat murka,sampai dia berkata: "Kalau aku lihat Muhammad itu solat lagi di Ka'bah,akan aku injak-injak lehernya!" Apabila ancaman Abu Jahal itu disampaikan orang kepada Rasulullah SAW,baginda berkata: "Kalau dia berani,malaikatlah yang akan menyiksanya."
Dan benar,ada riwayat lain yang mengatakan,seketika Abu Jahal mendekati Rasulullah ketika baginda bersolat untuk memijak lehernya,beliau melihat parit-parit besar yang diisi api yang sangat panas menghalang dia untuk terus mendekati Rasulullah,dan juga dia melihat malaikat bersayap yang sangat besar dengan wajah yang mengerikan.Abu Jahal terus berundur ke belakang sambil menutup wajahnya dengan kedua tangannya akibat ketakutan.
Begitulah kisah tentang ayat ini.

Kemudian,kita fokus ke ayat 15-16 surah Al-'Alaq:

"Bahkan sungguh! Jika dia tidak berhenti (berbuat demikian),nescaya Kami tarik ubun-ubunnya (ke dalam neraka).(Iaitu) ubun-ubun orang yang mendustakan dan derhaka."

Ayat ke 16 membuatkan para penafsir dan ulama' terfikir seketika,mengapa ubun-ubun yang Allah sebutkan yang mendustakan dan derhaka? Mengapa tidak Allah sebut sahaja diri Abu Jahal itu sendiri,atau kelakuan beliau,hati beliau,percakapan beliau? Mengapa ubun-ubun? atau dalam bahasa inggerisnya dipanggil forehead? Iaitu bahagian atas dahi,bahagian hadapan kepala.

Ayat ini menarik perhatian kita untuk kita mengkaji dari teropong sains dan penyelidikan yang kritikal.Dalam otak kita,bahagian yang paling menonjol dari otak depan dan merangkumi keseluruhan otak adalah cerebral cortex.Cerebral cortex terbahagi kepada empat bahagian.


Bahagian yang saya ingin fokus kan disini ialah Frontal Lobe, iaitu bahagian hadapan otak,yang merangkumi ubun-ubun seperti yang Allah sebutkan dalam ayat 15-16 Surah Al-'Alaq seperti yang disebutkan di atas.
Dan dalam Frontal Lobe,ada tiga bahagian lain iaitu Prefrontal cortex,premotor area,dan motor area.
Saya ingin fokuskan pada Prefrontal Cortex.


Seperti yang anda dapat lihat,prefrontal cortex terletak betul2 bahagian hadapan kepala,iaitu di bahagian ubun-ubun atau forehead.
Fungsi Prefrontal Cortex ini ialah tempat mempamerkan personaliti,tempat kita membuat keputusan dan tempat kita menentukan baik dan buruk.
Terdapat kes di mana seseorang yang menghadapi kemalangan,bahagian hadapan kepalanya mengalami kerosakan,dan bahagian prefrontal cortex nya rosak.Maka,orang itu tidak dapat membuat keputusan dalam apa jua perkara.Maka saintis bersepakat mengatakan bahawa bahagian ini adalah penting dalam membuat keputusan dan dalam menentukan baik dan buruk.

Subhanallah!

Apabila melihat balik ayat 15-16 Surah Al-'Alaq,memang amat relevan lah penemuan ini dengan ayat Allah yang mengatakan: "Iaitu ubun-ubun orang yang mendustakan dan derhaka,"  kerana disitulah bahagian otak yang menentukan baik dan buruk,membuat keputusan dan mengawal kelakuan sosial manusia.
Maka,Abu Jahal memilih yang buruk,memilih untuk berdusta dan derhaka,maka selayaknya Allah menarik ubun-ubunnya ke dalam neraka.

Semoga dengan perkongsian ilmu ini,menambahkan keimanan kita,dan menambahkan semangat kita untuk mengkaji kebesaran Allah yang amat menakjubkan yang masih banyak belum kita temui dan misteri.Apabila kita bertemu dengan penemuan-penemuan seperti ini,maka bertambah lah iman kita,bertambah lah rasa rendah hati betapa hebatnya Sang Pencipta yang mencipta makhluk dengan sempurna dan tiada cacat cela,dan mencipta alam ini dengan sempurna dan ukuran yang tepat.

"Sungguh,Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya"  (At-Tin:4)

Benarlah Allah Maha Agung.

2 comments: